پنج شنبه 4 خرداد 1396
  1. فرا رسیدن سال نورابه استادان کارکنان ودانشجویان عزیزتبریک عرض نموده وازخداوندمنان بهترینهارا برایتان آرزومندم. دکترعبدالله قاسمی پیربلوطی رییس دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد
 
  مدیر روابط عمومی  

 

 بهنام اسماعیلی : مدیر دفتر روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه

* این دفتر  ازسال 1367 فعالیت رسمی خود را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرد.

روابط عمومی جایگاهی است که بایستی انگیزه و تلاش و علاقه در آن فراوان باشد، و در صورتی می تواند موفق عمل نماید که افراد شاغل در آن علاقه خاصی به این حرفه  داشته باشند.

برای داشتن یک روابط عمومی خوب ابتدا باید زمینه تعامل مدیران دانشگاه با رسانه ها فراهم شود لذا دفتر روابط عمومی واحد شهرکرد به جای روابط تقابلی نوعی ارتباط تعاملی با رسانه ها را در پیش گرفته، و در این راستا ارتباط هدفمندی با مطبوعات، روزنامه نگاران، خبرگزاریها و صدا و سیما دارد.

همچنین جلوگیری از بسته شدن فضای اطلاع رسانی از سوی روابط عمومی باعث شده، تا رسانه ها به سمت انتشار شایعات، اخبار غیرموفق و انتقادی کمتر روی بیاورند، لذا انتشار مرتب اخبار، دستاوردها، فعالیت ها و برنامه های واحد باعث خنثی شدن این موارد شده است. و تلاش در برگزاری نشست های مطبوعاتی، مصاحبه و همنشینی هر چه بیشتر هیات رئیسه و روابط عمومی با رسانه ها، باعث نزدیک شدن افق نگاه طرفین به یکدیگر شده است.

شرح وظایف روابط عمومی :
با توجه به گسترش دنياي مدرن امروز به اطلاعات و ارتباطات و فناوري، در سطوح كلان روابط عمومي به عنوان يك علم و فني كه زاييده تكنولوژي و پيچيدگي جوامع بشري است مي باشد. روابط عمومي در اين ناشناخته مي خواهد تفاهم و همدلي ايجاد نمايد. ما نيز در نظام اداري خود به روابط عمومي با اين ديدگاه نگاه كنيم كه در اين صورت است جايگاه و نقش روابط عمومي بسيار حساس و چشمگير جلوه مي كند و اين حرفه از چند كار تبليغاتي بيرون آمده و آيينه تمام نما و زبان و چشم و گوش سازمان مي شود با عنايت به اينكه وظيفه برنامه ريزي كشور به عهده اين سازمان محول شده است طبعا وظيفه روابط عمومي تخصصي تر هست كه بتواند هم از نظر نقش درون سازمان و هم از نظر نقش برون سازماني ايفای خدمت نمايد.
بررسي كليه جرايد و اخبار مرتبط با فعاليتهاي سازمان بمنظور پي بردن به نقطه نظرات و ديدگاههاي مختلف.
مطالعه مطالبي كه در جرايد و ديگر رسانه هاي گروهي در ارتباط با سازمان منتشر ميشود و جوابگويي به مطالب منتشر شده با راهنمايي مقام مافوق.
برقراري ارتباط با رسانه هاي گروهي و ترتيب مصاحبه با مقامات سازمان با مطبوعات و رسانه هاي ديگر.
فراهم آوردن امكانات مورد نياز از قبيل وسايل صوتي و تصويري و ...
هماهنگي لازم به منظور مصاحبه هاي مطبوعاتي و ضبط سخنرانيها جهت تدوين و تكثير آن براي همكاران. تهيه پيامهاي تبريك و تسليت، طراحي نمودارها و پلاكاردها به مناسبت هاي مختلف.
انجام امور مربوط به آيين نامه هاي مصوب در مورد هماهنگ كردن تبليغات.
نظارت بر انجام كار انتشار نشريات و بولتن هاي خبري.
نظارت بر توزيع نشريات بين دستگاههاي اجرايي و واحدهاي ذيربط.
جمع بندي و تهيه فعاليتهاي سازمان در مقاطع مختلف جهت درج در نشريات و بولتن هاي خبري سازمان.
همكاري و هماهنگي با واحدهاي روابط عمومي ساير دستگاهها.
تهيه گزارش از بازديدها و سفرهاي اداراي رئيس استان.
هماهنگي در برگزاري همايشها، كنفرانسها، سمينارها، جلسات و استفاده مطلوب از وسايل كمك آموزشي در آنها

 پیشینه اطلاع رسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد به عنوان یکی از دانشگاه های جامع در مرکز استان  دارای اهداف، رسالت، برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های خاص مدیریتی است و از این رو برای برقراری ارتباط مؤثر، مداوم و کارآمد با مخاطبین خود متناسب با زمان از ابزارهای مختلفی برای اطلاع‌رسانی استفاده نموده است. فعالیت‌های روابط عمومی دانشگاه را در این زمینه از گذشته تاکنون می‌توان به سه بخش تقسیم کرد:

1- اطلاع‌رسانی مکتوب: بریده جراید، نشریه، بروشور،کاتالوگ(کتاب شناسان)؛

2 - اطلاع‌رسانی دیجیتال: سیستم سروش دانشگاه، پایگاه خبری؛

3 - ارتباط با رسانه‌ها.

 1. اطلاع رسانی مکتوب

الف.بریده جراید

مجموعه خبرهای مندرج در مطبوعات صبح و عصر کشور و خبرگزاری‌ها که مربوط به دانشگاه می‌باشند به صورت روزانه تهیه و تکثیر و در اختیار مسئولین ذیربط قرار می‌گیرد. بریده جراید به صورت کتاب تحت عنوان "دانشگاه در آینه مطبوعات" با توجه به حجم اخبار و اطلاعات تا دو شماره در سال به چاپ می‌رسد.

ب. نشریه

وسعت سازمان دانشگاه و تعداد دانشکده‌ها و مراکز وابسته و همچنین کثرت مقررات و آیین‌نامه‌هایی که برای اداره دانشگاه به تصویب شورای دانشگاه می‌رسید،بیانگر ضرورت اطلاع‌رسانی مکتوب در این زمینه ایجاب بود. اولین گام در امر اطلاع‌رسانی به صورت جدی در دانشگاه با انتشار بولتن خبری به دستور رئیس دانشگاه و به صورت هفتگی و زیر نظررئیس واحد انجام می گیرد.

ج. بروشور

این مجموعه به منظور اطلاع‌رسانی موجز و مختصر به مخاطبان به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه و تدوین می‌شود و دربرگیرنده اطلاعات کلی و جامع در خصوص دانشگاه است که برای آگاهی اجمالی بازدیدکنندگان و میهمانان دانشگاه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

د.کاتالوگ

در میان نهادهای علمی، فرهنگی و آموزشی متعدد کشور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بی تردید از جایگاهی یگانه و ممتاز و اعتباری شایسته برخوردار است. این اعتبار به علت ویژگی‌های دانشگاه و نیز تعامل گسترده و پیوسته آن با جامعه و ارکان اثرگذار بر آن رو به افزایش است. به طوری که در میان مؤسسات و سازمان‌های وابسته به آموزش عالی کشور، دانشگاه از هر حیث و از هر نظر از جایگاهی رفیع بهره‌مند است. با این رویکرد، دفتر روابط عمومی دانشگاه با تدوین و فراهم‌سازی و تجدید چاپ مجموعه شناسان دانشگاه (که اولین بار در سال 1378 منتشر گردید و در سال 1383 پس از اصلاح تجدید چاپ شد) درصدد آن است که دانشگاه را به طور دقیق و همه جانبه به استادان، دانشجویان، پژوهشگران، مؤسسات آموزش عالی و دوستداران این مهد کهن‌سال دانش و فرهنگ معرفی کند و از این رهگذر، پویایی و صیانت علمی آن را به نحوی کاملاً گویا و آشکار مطرح نماید و امکان مقایسه کمی و کیفی فعالیت‌های کنونی دانشگاه را با ادوار پیشین برای محققان فراهم سازد.

 2.اطلاع رسانی دیجیتال

الف.پایگاه خبری

گسترش اینترنت در عصر کنونی و قابلیت‌های بسیار زیادی که این شبکه می‌تواند در اختیار افراد و سازمان‌ها در امر اطلاع‌رسانی و ارتباطات قرار دهد دفتر روابط عمومی را بر آن داشت که با ایجاد واحد ارتباطات رایانه‌ای و با همکاری فنی مرکز انفورماتیک دانشگاه به ایجاد پایگاهی خبری برای اطلاع رسانی اقدام نماید. لذا اخبار و اطلاعات دانشگاه از تاریخ 10 آبان 1377 بر روی این پایگاه خبری قرار گرفت و از 15 آذر همان سال نسبت به پاسخگویی نامه‌های الکترونیکی اقدام شد. برای اطلاع رسانی کامل‌تر و بهبود کیفیت اخبار دانشگاه، سایت خبری دانشگاه در سال 1391 مجدداً با ساختاری جدید طراحی شد.

لزوم استفاده از یک سیستم الکترونیکی برای کسب اخبار و اطلاعات از مراکز وابسته بمنظور پوشش همه جانبه اخبار دانشگاه، که پاسخگوی نیازهای روزافزون مخاطبان باشد،دفتر روابط عمومی را بر آن داشت که هم‌زمان با طراحی سایت جدید خبری دانشگاه، ایجاد "سیستم گردش خبر" را نیز، که پل ارتباطی الکترونیکی مسئولان روابط عمومی مراکز وابسته به دانشگاه است .

سیستم گردش خبر به همراه سایت جدید اخبار دانشگاه که طراحی و پشتیبانی فنی آن بر عهده مرکز انفورماتیک دانشگاه می‌باشد از 28 آذر 1386 هم‌زمان با روز پژوهش به بهره‌برداری رسید.

ج.ارتباط با رسانه‌ها

ارتباط با رسانه‌ها اعم از رسانه‌های مکتوب٬ دیداری و شنیداری و سایبر در ارتباطات برون سازمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع نمود بیرونی فعالیت‌های یک سازمان از طریق این نوع ارتباطات ممکن می‌شود. فعالیت‌های روابط عمومی دانشگاه  در این بخش عبارتند از:

1. برگزاری جلسات مداوم با اصحاب رسانه‌ها و جراید؛

2. تهیه و تنظیم اخبار دانشگاه و ارسال آن به رسانه‌‌های جمعی) خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، صدا و سیما و سایت‌های خبری)؛

3.دعوت از رسانه‌های جمعی برای پوشش اخبار دانشگاه؛

4. هماهنگی‌های لازم برای حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی در دانشگاه برای تهیه اخبار، گزارش و مصاحبه با استادان و دانشجویان؛

5. تهیه و ارسال جوابیه‌ها به رسانه‌های جمعی در صورت لزوم.

 تاریخچه روابط عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد از بدو تاسیس 1362 به عنوان تنها دانشگاه آزاد اسلامی  در استان چهار محال و بختیاری مانند نگینی در عرصه های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در منطقه  درخشیده است. ضرورت اطلاع رسانی در خصوص تغییر و تحولات علمی و پژوهشی، دانشگاه بر آن شد تا در سال 1367 با ایجاد "دایره روابط مطبوعاتی و امور تبلیغاتی" نخستین گام را در ایجاد روابط عمومی در دانشگاه بردارد. این واحد در نهایت از آبان ماه 1374 با عنوان واحد روابط عمومی با مسئولیت هدایت الله نصیری به کار خود ادامه داد. با گذشت حدود 25 سال عنوان واحد روابط عمومی به " دفتر روابط عمومی " تبدیل شد. دفتر روابط عمومی از لحاظ ساختار اداری مستقیماً زیر نظر رئیس دانشگاه فعالیت میکند.

 مدیران و مسئولان روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد از گذشته تا کنون

هدایت الله نصیری : از دی ماه 1367

همایون شیخ سامانی: از آذر 1375

پرویز براتی : از شهریور 1376 تا شهریور1391

 بهنام اسماعیلی( سرپرست) از شهریور 1391

* بهنام اسماعیلی( مدیر) از آذر1392